FLL 2018 – Premi al millor Projecte Científic

L’equip format pels alumnes Jordi Areal, Gerard Galindo, Timur Majidi, Andreu Martí, Roger Martín, Enric Mur, Albert Renna, Sergi Sánchez, i Roberto Villalba guanya el Premi al Millor Projecte Científic FLL EUSS 2018.

image_print

Els alumnes de la matèria optativa de robòtica de 4t d’ESO, amb el suport del seu entrenador Carlos Garcia, han participat en el torneig celebrat a l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià aconseguint el primer premi al Projecte científic. FIRST LEGO League (FLL) és un repte internacional que té com a objectiu principal despertar l’interès dels joves per la ciència i la tecnologia a través de reptes temàtics. Els pilars del programa són els Valors FLL que emfatitzen la competició amistosa, l’aprenentatge, el treball en equip i la contribució a la societat.

Des de l’alliberament dels reptes a principis de setembre els participants a la FLL dissenyen, construeixen, proven i programen els seus robots, i alhora treballen i presenten un projecte científic, basat aquest any en la manera com es busca, es transporta i s’utilitza l’aigua. En definitiva, desenvolupen les habilitats i competències del s. XXI com el treball en equip, la resolució de problemes i la comunicació.

Al llarg de la jornada el nostre equip va presentar el seu robot als jutges que van valorar el seu disseny i funcionalitat, i van participar en tres rondes del joc on els robots havien de superar diferents reptes, com transportar bidons d’aigua pel taulell i connectar parts d’un sistema de bombeig o recuperar gotes de pluja. Finalment van presentar el seu projecte científic.

El projecte analitzava l’ús històric de l’aigua a la Vall de Montalegre, on està situada l’Escola, i que forma part del Parc Natural de la Serralada de Marina. Es proposava el disseny d’un sistema de captació i emmagatzematge de les aigües pluvials i de les fonts dels jardins per regar l’hort de l’escola. Al llarg del projecte s’estudiaven les restes de canals i dipòsits de l’antic mas, que servien per regar les vinyes i cultius i proveir d’aigua potable als residents de la vall. Partint d’aquest estudi, de l’anàlisi de la topografia dels jardins, la pluviometria local, i el funcionament de l’hort, es proposava un nou sistema de canals i dipòsits, i es feia un pressupost aproximat. La proposta de projecte va ser consultada amb els arquitectes de l’escola, que el van considerar força encertat.

A les conclusions finals es posa en evidència la següent paradoxa: tot i que des de les institucions es proposa un ús responsable de l’aigua, l’actual estructura de preus i impostos no fan econòmicament viable aquest tipus de projectes, donat que caldrien entorn de 300 anys per a poder amortitzar-lo.

Cal agrair especialment la informació aconseguida entrevistant a la Sra. Pilar Tortajada professora de l’escola que va néixer i créixer a l’antic mas, i al Sr. Julio, encarregat d’ensenyar a cuidar l’hort als nois de Primària.