L’Escola celebra les tradicions i la cultura pròpies

El sentiment de pertinença, l’estima i la comprensió de les nostres tradicions formen part dels aprenentatges transversals per a la vida, ja que tenen com a context i com a situació de la realitat el propi món i la societat que ens envolta.

image_print

A les Escoles Garbí Pere Vergés defensem una educació lliure, catalana i laica. La base pedagògica que integra els fonaments ideològics del nostre projecte, hereu de l’antiga Escola del Mar i del llegat del Mestre Pere Vergés, realça la importància de la tradició i la cultura com a un dels principals eixos d’aprenentatge. En aquest cas, fem referència a l’eix de l’Estètica, el qual promou que l’alumne valori la bellesa en relació a la creació d’un entorn agradable, que afavoreixi l’actitud positiva per aprendre, per relacionar-se amb la comunitat i per entendre, interpretar i compartir experiències artístiques i culturals pròpies i d’arreu del món.

L’Escola viu envoltada per una societat en canvi continu, per tant, perquè s’hi pugui reflectir la realitat, cal integrar les manifestacions culturals a l’àmbit educatiu. Mitjançant aquest tipus de treball, l’alumnat aconsegueix conèixer i estimar la cultura i la societat que ens envolta. Les activitats que formen part d’aquest projecte a les nostres escoles són principalment les festes populars i les tradicions. En podem destacar algunes celebrades durant el primer trimestre, com són la Castanyada, el Concert de Santa Cecília i  Nadal, el qual integra la Llegenda de Sant Nicolau (obra de Joan Llongueras), la Inauguració del Pessebre, els Pastorets (arts escèniques), el Tió, el Poema i el Concert de Nadal.

Introduint a l’escola tota la vida cultural que es desenvolupa en el nostre entorn proper i  celebrant-hi les festes i tradicions, ajudem els nostres alumnes a  entendre la nostra cultura.  Ho fem tractant cadascun d’aquests actes des de l’espai educatiu del projecte integrat que més s’ajusta a cada cas. Per tant, no només celebrem la festa perquè ho marca el calendari, sinó perquè la integrem en la nostra programació i metodologia de projectes. Per exemple, els alumnes de sisè es fan preguntes al voltant del tema “la llum i el so” i, d’acord amb el nostre sistema  d’aprenentatge, els porta a plantejar-se hipòtesis, fer-ne recerca i emprar la més convenient per al seu projecte.  Com a resultat final, els alumnes han construït un pessebre aplicant-hi efectes de llum i so. (Presentació del projecte per part dels alumnes)

 

I paral·lelament, els més menuts es pregunten qui va ser Sant Nicolau. Tenen curiositat per conèixer la llegenda i s’encoratgen a formar-ne part activa tot representant el paper de Petits Infants. En aquesta celebració també interactuen amb els seus companys d’etapa més grans, els alumnes de 1r, 2n i 3r, els quals  representen altres papers en la llegenda, com el del Carnisser o el mateix Sant Nicolau. Durant aquesta diada l’alumnat de Secundària també hi participa fent de mestres als més petits i d’equip directiu de l’Escola.

En aquest sentit el catedràtic en Neuroeducació, David Bueno, afirma que aquestes activitats de representació incideixen directament en les emocions perquè proporcionen plaer, ajuden a superar limitacions com ara la vergonya o la inhibició, repercuteixen en l’autoestima, en les habilitats socials i fomenten la valoració dels companys i la gestió de grup. Així doncs, a través de l’expressió artística i cultural, els alumnes desenvolupen i elaboren el seu propi ideal de bellesa, i reforcen el sentiment de pertinença, tant de país com d’Escola mentre interactuen en diferents contextos socials i de tradició. Dins d’aquest marc cultural i d’Escola, i partint de la sensibilitat artística pròpia, els alumnes participen en la creació d’un entorn agradable, tranquil i ordenat. En són exemples, d’aquesta pulcritud i cura, el muntatge dels centres de taula (tradició del dinar de Nadal), el modelatge de les figures del Pessebre i el tradicional Poema de Nadal.

Cadascuna d’aquestes produccions incorpora, necessàriament, un disseny, una forma i color propis, ja que tant els centres de taula com les figures del Pessebre són els productes de tot un procés que ha situat l’alumne al centre de l’aprenentatge i, per tant, mai no tenen una execució, forma o un resultat determinat, sempre són originals. Així doncs, també en la celebració de les tradicions tenim oportunitat de personalitzar l’aprenentatge i fer aflorar els talents i les capacitats individuals de tots i cadascun dels nostres alumnes.

“[…] Acceptem les manifestacions artístiques dels alumnes com una activitat i, encara més, com un llenguatge especialment entre els més petits, i procurem de no intervenir-hi, sobretot en els primers anys d’escola, perquè les nostres influències no desvirtuïn la forma natural, pura, pròpia, inconfusible i personal de concebre i expressar dels nois… Guia sí, quan calgui, però sense anar més enllà del que és reconduir i estimular la seva força creativa de la vida de les imatges i de les idees..”.

Vergés, Pere: Libro de Evocaciones pàg. 40

Alguns exemples de les produccions fent clic a: Mostra de Nadal al noticiari Garbí Pere Vergés.