DestacadaGeneral

image_print

El dijous passat els alumnes de batxillerat de Literatura Castellana van anar al CaixaFòrum per fer el taller “Rapeando los clásicos”.

En aquest taller van aprendre que el rap no està tan lluny de la literatura i que aquella idea barroca d’aprendre a aprofitar el moment encara és vigent. Ho van fer a partir d’exercicis dinàmics de relaxació, de confiança i de creació.

El rap i la poesia, més junts que mai, els van recordar que cal gaudir del present.

DestacadaGeneral

image_print

El passat dimecres es va celebrar l’11è Fòrum de l’excel·lència: Treballs de Recerca de Batxillerat i 10è Premi Ciutat d’Esplugues de Llobregat que organitza l’Ajuntament d’Esplugues, en col·laboració amb el Centre de Recursos Pedagògics del municipi, amb l’objectiu de potenciar i difondre aquests activitats de l’alumnat de Batxillerat dels Centres Educatius públics i concertats de la població.

Els alumnes de l’Escola Garbí Pere Vergés d’Esplugues que han participat en aquesta onzena edició del Fòrum d’excel·lència han estat: la Paula Blasi, en l’àmbit científic i tecnològic, amb el treball “Dimorfisme sexual entre homes i dones: com afecten les diferències morfològiques al rendiment en les curses de resistències?”, i la Júlia Esteso, en l’àmbit social-artístic i humanístic, amb el treball “El català als patis escolars dels nuclis urbans de Catalunya: elaboració d’un conte il·lustrat per fomentar-ne l’ús entre els infants de Sant Ildelfons”.

L’Espai Baronda va acollir el certamen, presidit per l’alcaldessa, per premiar els millors treballs de recerca realitzats per l’alumnat de Batxillerat. El lliurament dels premis va córrer a càrrec dels diversos membres del jurat, format per professorat de tots els centres educatius de secundària de la ciutat. De les dues alumnes participants a la nostra escola, la guardonada és la Júlia Esteso que va presentar el seu treball en l’acte, acompanyada de la seva directora la Sra. Laia Masó. La Júlia va fer una exposició brillant del tema i, amb la seva energia i el seu missatge, va emocionar a tots els presents.

Enhorabona Júlia!

DestacadaGeneral

image_print

La setmana passada les classes de segon vam fer un taller de plàstica ben diferent perquè  va venir a visitar-nos a l’Escola, l’artista Andere Monjo. És una artista catalana que va viure a Londres durant uns anys. El taller el vam fer  en llengua anglesa!

L’objectiu d’aquest taller experimental era fer un collage cadascú de nosaltres. Vam treballar amb papers de seda de diferents colors i amb aigua. Desprès els vam unificar per fer un únic collage com a grup classe. Quin món de colors!

Vam gaudir d’aquesta experiència esquinçant els papers i mullant-los amb aigua. Amb la nostra creativitat vam fer uns murals excepcionals.

DestacadaGeneral

image_print

Primer ho va fer Ilíada, després Odissea i per últim Eneida. El senyor que va venir a ensenyar-nos a tocar es diu David i també estava la mestra de música, l’Enri.

Per començar aquest taller, en David ens va explicar resumidament una mica d’història de l’Àfrica i ens va ensenyar els instruments de percussió d’Àfrica de l’oest que utilitzen per festes, comunions, casaments, batejos… Hi havia diverses classes d’instruments: estava el Djembé, el Balafon, el Cachichi i alguns altres.

Després que en David ens fes aquesta breu explicació, vam agafar un instrument cadascun i ens va ensenyar com l’havíem de col·locar i tocar. També ens va ensenyar a fer diversos ritmes fins que vam acabar tocant una cançó sencera tots junts. Aquesta cançó era en africà, ell la cantava i nosaltres fèiem els cors. Va quedar molt bonica, tothom mostrava molt interès per l’activitat.

Considerem que aquest taller de música va ser molt profitós, vam aprendre molt i a més a més vam gaudir de l’activitat. En David era molt simpàtic i agraïm que vingués a l’escola per ensenyar-nos una mica de música africana. Creiem que va ser una experiència molt participativa, dinàmica i innovadora, així doncs creiem que l’any que vinent s’hauria de repetir.

Cronistes : Marcos, Noa, Iñaki, Marc, Nil i Natalia.

BibliotecaDestacadaGeneral

image_print

El divendres va ser un dia molt especial ja que vam tornar a gaudir tots plegats i a l’escola de la nostra Diada de Sant Jordi.

El jardí de l’entrada de l’escola va ser l’escenari perfecte per la venta de roses dels nois i noies de la promoció de Batxillerat. El vestíbul de l’entrada de l’escola es va convertir en l’aparador de l’exposició de novetats de llibres de la Biblioteca de l’escola que formaran part del fons documental.

Durant el matí vam celebrar els actes de lliurament de premis del Concurs Literari. Vam tenir una gran sort amb el dia assolellat que va fer ja que vam fer els actes al camp d’esports. Van ser uns actes especials, emotius, i tots van tenir com a protagonistes els alumnes i els seus escrits. Els caps i sots caps de color d’ESO3 van ser els conductors dels actes de l’etapa 1 i etapa 2 i els caps generals d’ESO4, hi van ser de l’etapa 3.  Volem destacar la qualitat i sensibilitat dels escrits premiats, així com també valorar la participació de tots els alumnes i l’ acompanyament dels mestres i professors en tot el procés de creació.

També, vam celebrar el tradicional concurs de roses, i es van dur a terme els diferents lliuraments per cicles i etapes. Així doncs, l’escola va quedar impregnada de color, perfum i bellesa gràcies a les roses que els alumnes varen dur.

Acabem donant les gràcies a tothom per fer possible una Diada de Sant Jordi tant esperada, un alè d’aire fresc per tots i totes, un dia en el que la creació artística i literària es posen de manifest.

Moltes gràcies!

BibliotecaDestacada

image_print

Les biblioteques de les Escoles Garbí Pere Vergés posen en marxa un nou sistema integrat de gestió bibliotecària, un programari que permet la gestió informàtica i automatitzada del funcionament de la biblioteca.

Aquest nou sistema permet la gestió integral de la biblioteca, independentment del tipus de material, des de la seva adquisició fins que es posa a disposició de l’usuari. És un pas endavant en la millora del servei als usuaris i la gestió diària de la biblioteca.

Un dels grans canvis que suposa el nou sistema és la integració de la gestió i l’accés al fons documental de les biblioteques de les nostres escoles en una única base de dades, consultable i accessible des de qualsevol lloc, en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu mitjançant el catàleg en línia.

El nou catàleg facilita l’accés al fons de les dues escoles, impulsant el préstec interbibliotecari i visibilitzant el contingut tradicional i digital de les biblioteques, actualment format per més de 18000 documents. La seva interfície introdueix millores de consulta, així com també de cerca i localització de documents, a través d’una plataforma multilingüe en català, castellà i anglès.

Els usuaris poden utilitzar l’eina de manera personalitzada i ajustada a les seves necessitats, aplicant filtres per adaptar els resultats de les cerques, subscrivint-se a llistes o guies temàtiques i accedint als carrusels d’informació amb les obres organitzades per categories, novetats i documents més prestats.

Els registres bibliogràfics de les obres ofereixen informació de manera detallada, incloent-hi les cobertes, els recursos electrònics i les pàgines webs associades, els diferents exemplars i la seva localització.

Totes aquestes funcionalitats fan del catàleg en línia una eina indispensable en els processos d’ensenyament-aprenentatge per treballar les estratègies de cerca, la localització i el tractament de la informació, la descoberta de lectures pel gaudi a través del fons de ficció i de coneixements i els recursos digitals que ofereixen les biblioteques. Esdevé, per tant, un recurs de suport al projecte pedagògic de les nostres escoles i, concretament, a la competència informacional, la recerca, la formació d’usuaris, el foment de la lectura i el llegir per aprendre.

Podeu accedir al catàleg a través de l’espai de Biblioteca de la pàgina web de l’Escola.

DestacadaGeneral

image_print

Aquest any els encarregats de fer-ho han estat els alumnes de 4rt de les classes Llimoner, Tarongers i Del Xiprer.

Al no poder realitzar la clàssica Representació tal i com fèiem cada any amb la visita de les famílies, hem arriscat i ens hem apropat a les noves tecnologies i llenguatges més actuals. Hem volgut seguir l’estètica del Tik Tok i edició de vídeos mantenint aquests any la Llegenda Clàssica.

Esperem que tots vosaltres ho gaudiu i fins i tot us atreviu  a seguir la llegenda d’una manera ben diferent!

DestacadaGeneral

image_print

Durant tota la setmana els infants han fet diferents activitats relacionades amb aquest dia tan especial.

Els contes i les roses han estat els protagonistes i hem tingut la sort de gaudir del bon temps a l’aire lliure.

Els nens i nenes d’Infantil han portat una rosa de jardí per presentar-la al concurs de roses 2020-2021.  Cada classe ha seleccionat una rosa per poder-la presentar i ha hagut de pensar un nom per anomenar-la.

Totes les roses han estat mencionades i destacades per alguna característica rellevant. El jurat format pel Sr. Ramon Camps i el Sr. Sergi Sans han fet una descripció molt exhaustiva de totes les roses presentades.

Els nens d’EI5, primer, segon i tercer han elaborat diferents contes per al concurs literari i avui s’ha fet entrega dels premis destacant les obres seleccionades d’Etapa 1.

Les classes Del Bosc, Del Parc i Virolets han mostrat la seva creativitat a partir d’uns contes molt ben descrits, que porten al lector a viatjar a mons màgics.  El jurat ha obsequiat les classes d’EI5 amb un lot de contes pera cada grup.

La pròxima setmana ens espera un munt d’històries per descobrir i gaudir tots plegats!

Si volen veure més imatges poden consultar el blog d’Educació Infantil.

Batxillerat ArtísticDestacadaGeneral

image_print

La Creativitat, per què?

Per què avui dia cada cop sentim més veus provinents dels pragmàtics mons empresarials reclamant a les escoles que incentivem la CREATIVITAT dels nostres alumnes? Com els afecta als seus negocis? Per què estan reclamant “quelcom” més que les habilitats i els coneixements pragmàtics?

Les veus esmentades assenyalen persistentment en la direcció dels ensenyaments artístics com la via que, des de l’escola, permet fer créixer la creativitat dels nens, adolescents i joves: la música, l’art visual i plàstic, el teatre, la dansa i la literatura. Però, què fa que aquestes disciplines siguin creatives?

Nosaltres pensem que una ment i una sensibilitat creatives són aquelles que es fan preguntes, que qüestionen el món en què viuen, que tenen avidesa de coneixement i de comprensió. I fruit d’aquest neguit, prenen posició, és a dir, “tenen idees”.

Aquest és l’immens tresor dels ensenyaments artístics i el comparteixen amb d’altres àmbits del pensament com la filosofia o la història. Per això hi estan íntimament relacionats.

Des del Batxillerat Artístic, a l’Escola Garbí Pere Vergés, cada curs desenvolupem un Projecte Artístic que encarna aquesta ambició i que sintetitza l’essència del procés creatiu, columna vertebral d’aquest batxillerat. Enguany, es titula EL PODER DELS SÍMBOLS. Dimarts 20 d’abril vam fer l’acte de presentació al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

La Creativitat, com?

La creativitat, per créixer, necessita poder desenvolupar-se en alguna direcció concreta. Necessita d’un ordre que li doni el suport adient sobre el qual poder establir relacions. Una de les millors maneres de generar aquest ordre és mitjançant una metodologia.

A principis del segle XX, artistes, pensadors i psicòlegs, es preguntaven sobre l’essència de la creativitat perquè desitjaven poder donar forma a les seves obres amb total llibertat intel·lectual i estètica. És a dir, amb independència de les concepcions ètiques, morals i estètiques que la societat del seu temps els imposava. Molts van arribar a la conclusió que crear era la capacitat de “donar forma a una idea”.

Així doncs, per a nosaltres, la persona creativa es fa preguntes i “en el procés té idees”. El procés és el camí imprescindible per a poder reflexionar. I el llenguatge que utilitzi per a vehicular les seves reflexions influeix necessàriament en la manera de cristal·litzar-les en “idees”. En art, les idees no prenen la forma d’una fórmula matemàtica, bella per la seva simplicitat, ni d’un teorema científic. En art, les idees esdevenen FORMES que tenen múltiples ressonàncies significatives tant per al creador com per a cada espectador.

Fernand Léger, Adolf Hölzel i Johannes Itten van desenvolupar una teoria sobre la creativitat basada en la sensibilitat humana. Analitzant com els humans ens relacionem amb el món, i per tant amb les nostres emocions i sentiments, van treballar amb els estímuls sensorials que rebem mitjançant els cinc sentits. Es van adonar que els estímuls càlid-fred, lluminós-fosc, recte-corb, dur-tou, proper-llunyà i tantes altres dualitats, tenen per a nosaltres una profunda significació emocional. Pel que fa a les arts visuals, van concretar tres àmbits en què podem organitzar aquest immens potencial: la forma, el color (incloent la llum) i la matèria. És així com van enunciar la TEORIA DELS CONTRASTOS: mitjançant la utilització expressa de contrastos de formes, de colors i de textures-materials en una obra, autor i espectador són convidats a submergir-se en un món d’experiències que els conduiran a “prendre consciència” d’alguna “idea” important per a ells.

Aquesta és la metodologia que utilitzem en el Projecte Artístic. Cada alumne-artista reflexiona sobre quins són els seus interessos i inicia el procés de formalització-reflexió jugant a plantejar dualitats sensorials com les abans mencionades tant en el món de les formes, com dels colors, com de les matèries i textures, que sintetitzin les seves sensacions respecte al tema. Com a resultat, obtenen una rica “paleta” de recursos formals que ja estan impregnats de significació i que els impulsen novament al joc tot combinant-los. I, en el gaudi del joc, apareix el discurs: la forma: la idea.

En el procés, la forma definitiva de l’obra es va fent a si mateixa i depèn de moltes decisions igualment significatives com les tecnologies a utilitzar (fotografia, vídeo, tècniques artístiques manuals…), la vinculació amb l’espai expositiu, la grandària, el grau de figuració o d’abstracció, etc.

Com a resultat, les obres dels alumnes són d’una gran diversitat temàtica i formal, clar reflex de la seva diversitat i complexitat com a grup de persones.

Cal alimentar la Creativitat

La teoria de contrastos permet anar a l’essència del procés de creació sense estar subjecte a cap estètica preconcebuda. Cada decisió formal està impregnada de significació. La significació, però, creix en complexitat i profunditat en funció del bagatge vital i cultural de cada persona. Per créixer, cal alimentar-lo mitjançant vivències i el coneixement de les obres d’altres artistes. Nosaltres els anomenem REFERENTS.

Els referents són exemples de com altres artistes han reflexionat sobre un tema similar al nostre i han donat forma a la seva idea utilitzant uns recursos concrets. En estudiar-los, aquells recursos s’impregnen d’una significació molt especial.

En l’obra de l’alumna Candela Roman, Expressió, el crucifix romànic Majestat Batlló del MNAC va proporcionar un d’aquests recursos. La fusta tallada ens ha arribat parcialment descoberta de la capa de pintura policromada. Aquest contrast entre cobert-descobert es va carregar poèticament de la idea de falsedat-autenticitat. Idea que es va nodrir també amb la dualitat interior-exterior que les escultures contemporànies de Barbara Hepworth li van suggerir mitjançant el contrast de materials i acabats superficials.

L’obra de l’alumna Mar Prat es va inspirar en un fragment de teixit copte del MNAC, així com en les obres amb teixits de l’artista contemporani Alberto Burri. La idea de construir quelcom mitjançant la unió de fragments es va convertir en una metàfora poètica de les seves reflexions sobre el camí vers la felicitat. La vida entesa com a conjunt d’experiències emocionalment diverses trobava la seva formalització en el contrast de teixits, de colors i de cosits entre els fragments.

A la videocreació de l’alumne Ivan Loma, l’escultura Desconsol de Josep Llimona del MNAC li va suggerir una dualitat formal: formes prismàtiques-formes orgàniques. La rigidesa i duresa del prisma contrasta amb la fluïdesa de la forma orgànica que ell sintetitza en una esfera i a la qual atribueix una significació positiva d’alliberament. Les obres del videoartista contemporani Bill Viola el van ajudar també a utilitzar els contrastos de llum, color i ritme per a potenciar la seva idea.

Finalment, l’alumna Emma Ramos ha creat una obra amb una formalització més conceptual. És una selecció de fragments d’obres de la història de l’art que han reflexionat sobre la bellesa i que Emma disposa sobre un suport tridimensional perquè dialoguin entre si i amb l’espectador. La delicadesa, serenor i harmonia que troba en la pintura de bodegons de flors dels segles XVI al XIX, representada amb l’obra de Francesc Jubany al MNAC, és l’atmosfera poètica que impregna tota l’obra. En contrast, la videocreació Blow up de l’artista contemporani Ori Gerscht, que consisteix en la filmació a velocitat molt lenta de l’explosió d’un bodegó congelat de flors reals, li va suggerir que una imatge exquisidament delicada pot, en realitat, estar parlant d’una acció extremadament violenta, no harmònica.

La Creativitat útil?

Intentant donar una resposta a la pregunta que hem recollit a l’inici, la creativitat no només ajudarà a la nostra societat a trobar solucions no previstes a problemes concrets, que és probablement l’exigència del món empresarial. La creativitat, o almenys nosaltres la concebem així, és una eina excel·lent perquè les persones creixin de manera integral, amb capacitat de resoldre problemes sí, però, sobretot, de viure amb plenitud.

Nuccio Ordine reclamava al seu llibre La utilitat de l’inútil. Manifest que el món capitalista i globalitzat s’adonés de la importància d’allò “inútil”. S’estava referint a totes aquelles disciplines que potencien el pensament lliure com la filosofia i l’art. A l’antiga Grècia, només podien dedicar temps a pensar i a escriure poemes aquells que no necessitaven dedicar el seu temps i esforç a guanyar-se la vida. Només els aristòcrates, amb les seves necessitats físiques cobertes, podien dedicar-se a alimentar l’ànima.

Al món contemporani, amb els ideals de llibertat i democràcia, la lluita per la subsistència material és molt més complexa i estesa a tota la població. I amb tants altres valors ancestrals caiguts, és difícil trobar referents que permetin a cada persona trobar el seu lloc al món i un sentit a la seva vida. Un bon camí per fer-ho és crear espais en què l’individu es senti momentàniament transportat a un món alliberat de les exigències materials i poder reflexionar serenament sobre allò que l’omple.

Els deixem l’enllaç a la pàgina web del projecte artístic : El poder dels símbols